Tips Berjimat!

Assalamualaikum semua, acecececececeyyyyyyyy... sejak bilalah aku ni pandai bagi tips-tipskan,muahahahahahahahaha... Aku rasa sejak aku kawan dengan hannah, aku rasa part ni paling penting kot bila nak memilih kawan. Berjimat! Actually,dari aku pegi bandung (bulan 10 tahun 2013) dengan dia lagi aku nampak hannah ni seorang yang sangat berjimat even duit dia kepuk-kepuk,haha.. aku yang tak kepuk-kepuk ni kemain borong memacam,maklumlah time tu aku dapat duit kutu,memang duit kutu aku aim untuk buat belanja masa pegi bandung.

Tapi ! okay,ada tapinya oi...

Cara aku berbelanja ni memang salah,salah gila ! aku baru insaf ni oiii... emmm emmm.. Semakin aku berbelanja semakin aku rugi,sobsobsob... memang aku berbelanja kadang-kadang nak meng-rewardkan diri sendiri,tapi itulah aku cakap, cara aku berbelanja tu salah,semua aku guna perbelanjaan,takde  10% pun aku simpan,jenggggg! stress aku bila fikir balik.


Dengan itu, makin aku kenal si hannah ni makin aku reti nak berjimat,makin pressure jugak sebenarnya aku berkawan dengan orang berjimat ni,sebab nak ikut rentak dia demi kebaikan dia tu aku rasa yang pressure. Sebab aku punya komitmen sikit je,emmm..tak sikit jugak... tolak-tolak tinggal ratus je weh bebulan,hmmm...pressure lagi,muahahahahahhaha...


So,dari situ aku memang tanamkan niat untuk berjimat ! Makan tayah nak western sangat,tayah nak shopping sangat,tayah nak hadap machine atm sangat. Aku tahu,bank tempat aku simpan duit sangat dekat dengan tempat kerja aku dan aku tahu itu memang satu cabaran untuk aku tidak ke atm machine selalu,muahahaha... gigih kau tahu sorokkan kad atm,miahahaha..


Bukan dengan cara itu sahaja aku berjimat, style aku sekarang bila aku berbelanja dan ada baki rm5 aku akan jadi.....haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...rm5? alamak sayangnya nak guna, taknak gunaaaaa.... balik nanti aku nak terus simpan dalam purse satu lagi....aku tak pasti aku ikut cara siapa,tapi aku yakin....dengan cara macam ni, korang sendiri akan rasa sayang nak pakai duit tu ...



okay,ini duit rm5 ye.. Terima kasih kerana hadir dalam hidup saya.
kihkihkih



Bila dah sebulan tu simpan rm5 dan kira balik.... woowwwwwww,boleh mencecah ke rm130 per month (tak tentu)  ! Serius usaha yang aku try nak buat ni adalah berjaya dan lepas tu akan rasa happy sendiri,hihi.....Lepas dah sampai end of the month tu terus deposit masuk bank ! nak deposit sikit pun takpe,at least usaha menyimpan tu ada kan? 



Tak percaya? Try buat lepastu cuba cerita balik pengalaman korang. Btw, Aku paling sayang duit syiling dan of course rm5,hehe... Nak simpan RM10 macam tak mampu lagi,muahahahahahahahahahaha...


Selamat menyimpan chuolsssss ! 

10 ulasan:

  1. kalau baki ada ratus tu kira banyak lagi tu... aku ni puluh2 je lepas tolak hutang...

    BalasPadam
  2. saya sayang nak guna note RM100...ingat nak simpan tapi malangnya dalam wallet tak pernah ada note RM100 tu...so tak leh la nak menyimpan...ehhh

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum onie. wahhh tips yang berguna. macam sheila sekarang, pantang ada baki lebih je terus masuk tabung Adam. hahhaha tak sabar nak simpan dalam bank dia. heeeee

    BalasPadam
  4. Time nak berjimat tulah, banyak no dugaan..kahkahkah

    BalasPadam
  5. hamboi. ade name kite la. teruja kita. auww. love you kawan dunia akhirat. even selalu gado mulut tapi sentiasa bersama and tukar idea masing2 .. auw.. berjimat la anda..... haha

    BalasPadam
  6. hehe..over tau rm5 die :P
    cash out nuffnang lah :P

    BalasPadam
  7. menjadi ke??klau menjadik nk try la.pasal kad atm tu, iman suh akk tmpt keje simpn kan.so bila nk mintak kad rasa mcm segan2 plak huhu

    BalasPadam
  8. selamat malam...esok monday blues ke? hehee..jom blogwalking sebelum tidur :)

    BalasPadam
  9. nad simpan duit syiling..kalau duit kertas ni asyik nak amik je..hehee

    BalasPadam
  10. paling mudah awal gaji keluarkan RM 100 letak terus dalam tabung haji akaun lain yang tak ada kad. konfem malas nak mengadap pegawai bank huhu

    BalasPadam

Terima kasih korang sudi komen. Nanti komen la lagi,hehe..